Авторско право в медиите като наука и практическите му аспекти във висшето образование – това са част от акцентите в представянето на проекта „Модел за изследване и повишаване на авторскоправната грамотност в медиите в университетска среда“, финансиран от Фонд „Научни изследвания“ към българското Министерство на образованието и науката, в Дубай. Екипът от УниБИТ изнесе три научни доклада в рамките на XV Международен пътуващ семинар „Съвременни измерения на европейското образователно и научно пространство. Старият континент среща Средния изток и Австралия“ в Университета на Уолонгонг в града на бъдещето в Обединетите арабски емирства. Уолонгонг университет е само на 29 г., но вече се е превърнал в еталон за новото поколение университети в Австралия и е заел 6-то място по социално и икономическо въздействие в ранглистата на световните университети в класацията Times Higher Education Impact Rankings на Организацията на обединените нации – бутиков университет в арабския свят като УниБИТ в България. Специални гости на форума бяха Негово Превъзходителство Богдан Коларов, посланик на Р България в ОАЕ, г-н Тууфик Белмамун, директор на дирекция „Международни студенти“ и г-жа Елеонора Ненчева, изпълнителен директор на дирекция „Подбор на студенти“ в Уолонгонг университет.
Животът в пандемични условия се премести в медиите в Интернет. В глобалния свят на 21. век все по-голям обхват придобиват гражданските компетентности. Глобалното образование трябва да бъде насочено към пълното развитие на човешката личност и към засилване на зачитането на правата на човека и на основните свободи. Произведенията на човешкия интелект и творческия труд, които създават медийното съдържание, са обекти на авторското право и сродните му права. Как теорията се превръща в практическо знание в университетска среда?! Проведени са пет творчески срещи между студенти и техни връстници, които вече са направили своите първи професионални стъпки в сферата, в която са се обучавали, и са се сблъскали с проблемите на прилагане на правата на интелектуална собственост. И е изследвано взаимодействието между обучаващи се и практици. На база на житейския и практическия опит на гостите, на споделените от тях примери, знания и умения, участниците в срещата развиват и усъвършенстват компетенциите си, разказват членовете на екипа на проекта.
В основата на осмислянето на авторското право и сродните му права в медиите като ценност на съвременното висше образование е разбирането за необходимостта от индивидуална личностна мотивация. Така още в университетската аудитория ще приложат творческия си талант и ще улеснят пътя към по-нататъшното си развитие и намиране на правилния път към пазара на труда. В унисон с Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот в подкрепа за учене, работа и трансгранична мобилност нашият проект помага за усъвършенстването на младите хора – да общуват, да имат достъп до информация, продукти, услуги, за да могат да реализират успешно своите социални и граждански дейности.
Експерименталното приложение на проблематиката в университетска среда увеличава ефективността на процеса на обучението, реализират се целите на висшето образование и се повишава качеството на учебния процес, а това е предпоставка за успешна професионална реализация на трудовия пазар.
Инициативата е резултат на убеждението на колегията, че в съвременния ни свят подобни срещи ще помогнат на младите хора да изградят умения и квалификация, сравнявайки своя опит с опита на тези, с които се срещат. Срещите показват на живо как образованието играе реална роля върху мотивацията и успешната професионална реализация в бъдеще и тяхната колаборация с авторското право и сродните му права. Правото на интелектуална собственост, в частност авторскоправната грамотност в медиите като знание, което насърчава устойчивото развитие и начин на живот, придобива все по-важно място във висшето образование. С развитието на новите образователни парадигми се повишава потребността от правна култура, която се явява арбитър при разрешаване на социални противоречия, конфликти, спорове, както е и социална ценност в съзнанието на обществото и на отделната личност.
Факт е, че почти няма дейност, която да не използва медиите. Но малцина извличат ползи от тях и от авторството на медийното съдържание в тях. Пет истории, пет човешки съдби, които разпръснаха сред десетки студенти своя житейски опит и философия по отношение на интелектуалната собственост, в частност авторското право и медиите, обобщават от екипа на проекта „Модел за изследване и повишаване на авторскоправната грамотност в медиите в университетска среда“.
С оглед на ползата и устойчивостта от тази поредица екипът на проекта ще продължи творческите срещи със студентите.
Вторият доклад на член на научния колектив, представен в арабския свят, коментира дилемата на съвременния свят – ще оцелее ли печатната медия и печатната индустрия във виртуалния свят, и къде в разширявашия се обхват на издателската дейност чрез дигитални технологии стои интелектуалната собственист и в частност авторското право. Докладът разглежда работата на издателите като комплексна интелектуална дейност, която цени труда на автора и неговите произведения като произведения на човешкия ум и интелект. Представен е концептуален бизнес модел на издателство, което демонстрира бизнес логика на организацията, онагледява елементите ѝ и взаимовръзката между тях. Акцент в разработката е изключителното динамичното развитие и видово разнообразие на електронните носители, които заменят материалните носители, и непрекъснатото търсене на решения за опазване и съхраняване на е-съдържание в автентичен вид.
Третият доклад разглежда медийното отразяване на инициативата „Три морета“ – като прагматична платформа с фокус интеграция на страните и хората, които живеят в 12.те европейски държави от региона между Балтийско, Адриатическо и Черно море в областта на енергетиката, транспорта, комуникациите, информационните технологии и бизнеса.
Основна черта на правото е да урежда обществените отношения и това е валидно и в авторскоправните отношения в издателския бранш. Уреждането на авторските права е вид договаряне. Хармоничното включване на издателството в обкръжаващата го външна среда гарантира неговата конкурентоспособност в условията на новия дигитален свят.
Всеки опит да се изследва авторскоправната компетентност безспорно достига до нови научни продукти, които отговарят на съвременната информационна среда и повишават качеството на закрилата на интелектуалната собственост на авторите и издателите в дигиталната ера, бе изводът, който се наложи в дискусията след презентациите.
Автор:
Евелина Здравкова