Проектът „Модел за изследване и повишаване на авторскоправната грамотност в медиите в университетска среда“ е финансиран от Фонд „Научни изследвания“ към МОН, в Конкурс за финансиране на фундаментални научни изследвания на млади учени и постдокторанти – 2019 г.

Журналистиката днес отразява заобикалящия ни свят и медиите играят изключително важна роля в динамичните и все по-сложни общества в наши дни. Информационното общество на 21. век ускорява темповете на развитие на интелектуалната дейност на човека. Законовите права на авторите на творческите продукти в медиите са правата на интелектуална собственост. Интелектуалната собственост се свързва пряко с информацията, която съдържат нейните обекти, и в този смисъл информационните източници в интернет могат да бъдат отнесени към обектите на интелектуалната собственост.

Интелектуалната собственост е собствеността върху информацията, която интелектуалните продукти съдържат, като техните създатели имат пълното право на собственост върху тях. С други думи казано, правото на интелектуална собственост трябва да се разглежда като обективно и субективно право, учебна дисциплина и наука. Повдигат се множество дискусионни въпроси по очертаната проблематика, те се обсъждат на различни нива – законодателна и изпълнителна власт, на различни форуми на научната и културната общност, но конкретни резултати няма, което придава и актуалност на разглежданата в настоящия проект проблематика. До момента в България няма проведено изследване относно авторскоправната грамотност в медиите в университетска среда, както и за установяване на авторскоправната компетентност на специалистите в тази сфера, както и на студентите, обучаващи се в специалности като журналистика, медии, връзки с обществеността, комуникации. Наблюденията показват, че тази компетентност не е на необходимото ниво, съществува реална нужда от допълнителни знания и обучение. Не се познават и съществуващите модели и добри практики в Европа и света.

В рамките на настоящия проект ще бъде направено изследване, свързано с формирането на авторскоправна грамотност в медиите на студенти, обучаващи се в специалности по професионално направление „Обществени комуникации и информационни науки“ в УниБИТ и студенти, обучаващи се в сходни специалности в други висши училища, ще се проучи и предлаганото от висшето образование образователно съдържание и програми, отговарящи на този спектър от знания и компетенции.Тенденцията ще бъде установена чрез анкетно проучване, за да се проследи, чрез предварително заложени индикатори, фактологичната информация на нивото на информираност по проблемите, свързани с авторскоправната грамотност в медиите на студенти, обучаващи се в специалности по журналистика, комуникации и т.н.

Необходими са и предстоят промени по отношение на правната инфраструктура на културата в нашата страна. Заедно с тези процеси обаче трябва да протича и изпреварващо проблемноориентирано обучение на студентите по журналистика, библиотечни науки, както и продължаващо обучение на работещите в медиите. Създаването на условия за развитие на креативно мислене и авторскоправна компетентност в областта на медиите в университетска среда ще допринесе за по-висока конкурентоспособност на обучаващите се на пазара на труда и за утвърждаване на активно гражданско общество.

В Университета по библиотекознание и информационни технологии се обучават студенти по професионално направление „Обществени комуникации и информационни науки“ в образователно-квалификационна степен „бакалавър“ в специалности: Библиотечен и информационен мениджмънт, Архивистика и документалистика, Библиотекознание и библиография, Печатни комуникации, Информационни ресурси на туризма, Комуникации и информиране, Обществeни политики и практики; и в образователно-квалификационна степен „магистър“ – Библиотечни колекции, Библиотечно-информационен и културен мениджмънт, Бизнес и административни информационни технологии и комуникации, Защита на културно- историческо наследство в Република България, Издателски бизнес и електронни ресурси, Културен туризъм, Културно-историческо наследство в съвременната информационна среда, Медийна информация и реклама, Мениджмънт на документи и архиви, Музеен и арт мениджмънт, Религиозно културно наследство, Управление и информиране при стратегическите комуникации, Читалищно дело, Държавност, духовност и лидерски практики, Културни политики и културни взаимодействия в Югоизточна Европа. За повишаване на компетенциите на бъдещите специалисти е необходимо повишаване на тяхната дигитална грамотност, а именно: информационна грамотност, технологична грамотност, медийна грамотност, както и авторскоправна грамотност в медиите. Към момента учебните планове на студентите в УниБИТ, обучаващи се в професионално направление „Обществени комуникации и информационни науки“, както и учебните програми на други университети, обучаващи журналисти, не предлагат обучение, свързано с авторскоправната грамотност в медиите, което е предпоставка да бъде разработена концепция на модел за формиране и повишаване на авторскоправна грамотност в процеса на обучение на студентите.

Значимостта на проекта е обусловена от ръста на влияние на медиите в международен аспект, особено социалните и онлайн медиите. В 21. век е налице организирано обединяване на различни медийни индустрии – вестници, радио, телевизия, комуникационни мрежи, в цели медийни комплекси от нов модел, които днес осъществяват цялата медийна дейност, а в скоро време са на път да се превърнат в основен пазар на бъдещето. Свидетели сме на нов тип масова култура, нов тип организация и управление на обществото, чрез информационни знания и продукти. Медийният свят се трансформира и този процес на промяна все повече се влияе от икономиката, технологиите и социалните фактори в обществото. Научният интерес към проблемите и съвременните тенденции в медийната индустрия от гледна точка на авторскоправната грамотност в медиите в университетска среда е провокиран от необходимостта от запълване на някои празноти в изследванията на медийната индустрия, както и от наличието на фрагментарния характер на научните изследвания, свързани с авторскоправните аспекти на медиите в университетска среда.

Разглежданият проблем е изключително актуален, засяган е частично от различни аспекти от някои автори, но не е разкриван в пълнота до момента.

Изследваната проблематика придобива актуалност и с оглед повишената роля и значение на медиите в новото хилядолетие и все по-натрапчиво очертаващата се тенденция за свободно използване на журналистическите материали в дигиталното пространство с комерсиална цел. Конкретните проявления на взаимодействието между създателите на медийни продукти, тяхната роля като автори на знание, информация и култура за обществото и за преодоляване на дигиталното разделение и изолация и необходимостта това да е обвързано със съблюдаване на авторското право и сродните му права – тези компоненти очертават актуалността на изследването.

Авторскоправната грамотност в медиите трябва да се формира целенасочено в обучението на студентите – бъдещи специалисти по журналистика, връзки с обществеността, печатни комуникации и др. относно спазването на авторското право и сродните му права в медиите. За прилагането им и за създаването на подобни обучителни курсове трябва да се познават действащите авторскоправни норми, включително изключенията и ограниченията на авторските права за библиотеките, образователните институции, музеите и архивните учреждения, което изисква висока авторскоправна компетентност в медиите както в университетска среда, така и на мениджърите и специалистите, които създават медийно съдържание.

В този контекст актуалността и значимостта на научната проблематика се определят от икономиката, базирана на знания и развиването на нови пазарно-ориентирани специалности в привлекателни области на знанието, които изискват синкретично участие на различни изкуства, медии, технологии. От другата страна е необходимостта от адекватно професионално обучение на студентите по журналистика, връзки с обществеността, печатни комуникации и др. по въпросите на авторското право и сродните му права в медиите. Стратегията за развитие на научната дейност е разработена с убеждението, че научните изследвания, технологичното развитие и иновациите са двигател на съвременната икономика в модерните общества на 21. век. Тя е съобразена с целите на Иновационната стратегия на Р България и мерките за нейната реализация, насочени към повишаване конкурентоспособността на българската индустрия чрез укрепване на научния капацитет.

Развитието на науката в България е свързано с Европейския съюз и с неговите основни политики и тенденции. Тези политики са определени от Лисабонската стратегия и приетата стратегия “Европа 2020” и са свързани както с действията, насочени към интензивно финансиране за изследователски дейности и изграждане на нови научноизследователски инфраструктури, така и със създаване на мрежи от национални и съвместни изследователски програми и засилване на сътрудничество на Европа с трети страни.

С настоящия проект се предвижда изграждане на научна мрежа, която да популяризира резултатите по проекта и да подпомогне разработване на международен проект, свързан със защитата на авторското право и сродните му права в медиите, зачитането на труда на работещите в медиите и техните права, и повишаване авторскоправната грамотност в медиите на обучаващите се студенти. Така проектът ще допринесе за професионалното израстване на младите учени и докторанти, включени в дейностите му.

Така в съответствие с „Хоризонт 2020“ настоящият проект ще допринесе да се направят нови научни изследвания относно формирането на авторскоправна грамотност в медиите, пряко свързани със специалностите, в които се обучават студентите в УниБИТ. Те ще получат възможност да получат нови знания и споделени ценности. Науката в България има значим потенциал в повечето основни направления на съвременните научни изследвания. С настоящия проект ние ще осигурим повишаване на квалификацията и уменията на научния колектив по проекта, както и ще се издигне капацитетът на кандидатстващата базова организация УниБИТ.

Основната насоченост на приоритетната научна инфраструктура е повишаване качеството на обучението във висшето образование в Р България, изследване на медийната и културна среда като една от целите е държавата да се придвижи на по-горни места в класацията за свобода, плурализъм и демокрация в медиите. На финала на този проект ще се включат експерти от различни институции, които ще подпомогнат с квалификацията и професионалния си опит успешното реализиране на проекта и продължението му във времето.

Можем да обобщим, че настоящият проект е интердисциплинарен по своята същност, защото включва различни области на познанието и тематиката на самия проект включва обработката на различни знания в областта на медиите, статистическата обработка, целочислената оптимизация, компютърна графика и др., спомага за повишаване на медийната грамотност и решаване на проблемите с дигиталното азделение. Те имат и пряко приложение в образованието на различни нива и по-специално в университетска среда. Съвременното състояние на изследваната проблематика показва, че проблемът за медийната индустрия от гледна точка на националната и международна нормативна база, регламентираща авторското право и сродните му права, не е проучен, макар че в последните години се признава необходимостта от решаването му, което прави проблематиката още по-актуална.